top of page
Search

Nätverket Maja´s grundare - Årets Valborgstalare

30 April 2019 var det dags fira in våren! En fantastisk kväll i Landskrona som bjöd på härlig sol och värme och ca 3 500 människor hade letat sig ned till stranden för att traditionsenligt fira Valborg.


Cathrin Cronqvist, grundare av Nätverket Maja blev i år tillfrågad om att vara årets Valborgstalare med anledning av det arbete Cathrin lagt ned på att skapa gemenskap och nätverkande för framför allt kvinnorna i Landskrona med omnejd. Vi är alla glada och stolta över att vårt nätverk har blivit så uppmärksammat och uppskattat. Snabbt har vi blivit ca 90 medlemmar! Så visst engagerar vårt nätverk!


Cathrin Cronqvist vid Landskronas Valborgsfirande 2019. Foto Mattias Persson

Valborgstalet 2019, Landskrona (Cathrin Cronqvist)

Det är verkligen en ära för mig att få stå här idag och hälsa våren välkommen tillsammans med er. Aldrig någonsin hade jag kunnat drömma om att jag knappt två år efter att ha flyttat hit från Malmö skulle få frågan om att vara valborgstalare. Men jag har fullkomligt förälskat mig i det vackra Landskrona, människorna och den öppna atmosfären. Detta har inspirerat mig att göra verklighet av en idé jag länge haft.

Vid årets start grundade jag det kvinnliga Nätverket Maja – döpt efter min mormor. En helt vanlig fantastisk och stark kvinna som är min förebild i livet. Tidigt änka men kämpade på med sin vardag. Aldrig hörde jag henne klaga eller säga att hon inte kunde klara av något.

Mormor Maja är inte längre med oss men i mina tankar ständigt närvarande, och när våren nalkar - väcks mina barndomsminnen från hennes älskade trädgård på Bönnarps Gård utanför Skabersjö.

I dagens digitala samhälle blir det alltmer viktigt att vi har ett forum där vi faktiskt möts och lär känna varandra. För att nätverka, stötta, lyfta varandra, utvecklas och berätta hur otroligt duktiga vi faktiskt är på det vi gör. Just nu är vi nästan 90 kvinnor som är med i Maja - på tre månader gick vi från 0-90! Det är helt fantastiskt! Det finns så mycket vilja att utvecklas tillsammans och bidra till varandra – i den här staden.

För mig har det varit enkelt att vilja lära känna människor och vilja göra bra saker för Landskrona och dess invånare. Genom nätverket kan vi alla utbyta erfarenheter, kompetens och livshistoria med varandra och vi kan utvecklas inom våra proffessionella yrkesroller såväl som på det personliga planet. Och vi gör det prestigelöst!

Och det är också just detta som är så fantastiskt med Landskrona – en stad som befinner sig i en enorm tillväxtfas med så många människor som gör så mycket bra för staden, som vill och vågar och kan och som har en så stark vilja att göra oss invånare och staden till den bästa - där vi vill leva och verka tillsammans.

Och mormor Maja – jag vet att om du hade varit med här idag så hade du förmodligen virrat lite försiktigt på ditt huvud åt allt ståhej jag dragit igång i ditt namn – för var det något du just inte tyckte jättemycket om – så var det att stå i centrum av allt. Men du älskade våren, alla blommor och dofter i din trädgård och för mig är du värd att alltid minnas – så nu tycker jag vi tillsammans välkomnar våren till Landskrona!




48 views0 comments

Recent Posts

See All

MOOB - vann pris på Näringslivsgalan 2019

Vi i Nätverket Maja gratulerar självklart MOOB som vann priset som Årets Rookie vid Landskronas Näringslivsgala 2019. Motiveringen löd: Moob är ett företag som har mod, visioner och som sticker ut. Ma

bottom of page